Tervetuloa rehtorin koulublogiin!

Blogin tarkoitus on kertoa kouluasioista rehtorin näkökulmasta. Blogissa on kuvauksia ja kuvia koulun arjesta, rehtorin näkemyksiä pedagogiikasta ja pohdintoja kasvatuksellisista aiheista - ja aiheen vierestä.

tiistai 24. maaliskuuta 2015

Tee ainakin tämä

Opetussuunnitelmauudistus. Sanalta ei ole tänä keväänä voinut välttyä yksikään koulussa työskentelevä.

Toivottavasti ajatustyö on lähtenyt liikkeelle. -Mitä minun pitää työssäni tehdä, jotta otan askeleita uuden opetussuunnitelman suuntaan?

Tänään aamukahvilla tuli mieleeni nämä. Jos minä olisin ope, niin tekisin luokassani ainakin nämä. Ja mielellään heti, jo tänään.

1. Sisusta luokkasi uudelleen. Tee sinne rauhallisen työn soppi. Varaa sinne luettavaa, väritystarvikkeita, pelejä, tyynyjä, kuvakirjoja, ehkä tabletti tai tietokone. Sovi sinne oppilaiden kanssa säännöt, käytä sitä palkintona, tai rauhoituskeinona. Anna oppilaalle mahdollisuus rauhoittua, opetella pikku hiljaa tekemään keskittynyttä ja hiljaista työtä.

2. Varaa viikon työjärjestykseen pari hetkeä, ei välttämättä kokonaisia oppitunteja ns. omiin töihin. Termi lainattu suoraan montessoriopetukselta.
Omien töiden aikana voisi tehdä tekemättä jääneitä yhteisiä tehtäviä ajan tasalle, ilman kiirettä. Tai jos kaikki on tehty, voisi edetä omassa itsevalitussa projektissa eteenpäin. Tämä työhetki auttaa hitaampia oppilaita oppimaan ja kertaamaan ilman sitä pelkoa, että muut menevät eteenpäin. Ja nopeat ja lahjakkaat oppilaat voivat haastaa itsensä sopivaksi katsomallaan hommalla.

3. Varaa viikon työjärjestykseen hetki, jolloin menette ulos. Metsään, niinkuin tämän päivän Hesarissa sanottiin. http://www.hs.fi/kaupunki/a1427087775779
Varaa aika, jolloin tutustutte lähiympäristöön, luontoon. Oli koulusi sitten kaupungissa tai maalla, jokin lähiympäristö sillä kuitenkin on.
Mikäli "metsään meneminen" on säännöllistä, siellä väistämättä tulee tehtyä systemaattista ympäristön havainnointia, joka luontevasti nivoutuu laaja-alaisiin oppimiskokonaisuuksiin.

Voiko näitä ideoita toteuttaa? Mitä mieltä olet? Jos mieleesi tulee esteitä, niin raivaa ne. Näillä keinoilla olet jo matkalla kohti oppimisympäristön muutosta, laaja-alaisia oppimiskokonaisuuksia ja yksilöllistä oppimista.

Ja jos teet jo kaiken tämän, niin hiphei ja hieno juttu!

tiistai 10. maaliskuuta 2015

Riksun OPS2016




Riihimäen ops-työ on alkanut.
Minusta on tullut Riihimäen ops-koordinaattori, joka vastaa siitä, että homma lähtee käyntiin. Ja pysyy käynnissä. Ja että valmista tulee.

Käytössämme tulee olemaan pedanet-työskentelyalusta. Odotukseni sen käytettävyyteen ovat suuret: tällä hetkellä oletan ja odotan, että sinne kirjoitetaan valmista tekstiä ja vaivattomasti. Kirjoittajia tulee olemaan monta ja minä päämoderaattorina vastaan siitä, että tyylilaji teksteillä on suunnilleen sama.
Valvon myös kommentointia ja keskustelujen sisältöä.

Perustimme neljä OPS-työryhmää. Työryhmät ovat rehtorivetoisia ja niihin pääsee enintään kahdeksan muuta jäsentä, ryhmän työstä maksetaan erikseen sovittu korvaus.
Toistaiseksi tunkua ei ole ollut... Mutta viimeinen ilmoittautuminen onkin vasta 20.3. Ja Hämeessä kun ollaan, niin hidas reagointi on aivan normaalia.

Emme lähde rakentamaan ops:ia sisältöjen kautta, sisältötyö alkaa vasta syksymmällä, sitten kun illatkin pimenee ja voi rauhassa käpertyä oppisisältöjen ääreen.
Näin kevään kirkkaudessa keskitymme isompiin kokonaisuuksiin; ops-ryhmiemme teemat ovat seuraavat:

1. Arviointiprosessi Riihimäen kouluissa
- opintojen aikainen arviointi, oppimisprosessin arviointi. Eri arviointitavat, sanallinen arviointi, numeroarviointi, päättöarviointi.

2. Työtavat ja oppimisen toimintakulttuuri
- Oppimisen toimintakulttuuri, oppimisen tavat: TVT:n käyttö oppimisessa, toiminnallinen oppiminen, oppimisympäristöt, eheyttävä opetus, monialaiset oppimiskokonaisuudet.

3. Laaja-alaiset oppimiskokonaisuudet
- Kokonaisuuksien toteuttaminen Riihimäen kouluissa. Käytännön ideoita, eri oppiaineiden sisällyttäminen kokonaisuuksiin.

4. Hyvinvointi ja oppiminen, yhteistyö.
- Koulu osana yhteiskuntaa: koulu, huoltajat, oppilaat, kolmas sektori, kerhotoiminta, ap/ip-toiminta. Hyvinvoinnin lisääminen koulun arjessa.

Ryhmien työtä ohjaa ohjausryhmä, joka kouluttautuu itsekin prosessin aikana.
Ryhmän jäsenet vievät ops-ilosanomaa omiin kouluihinsa: kouluissa tehdään omaa opetussuunnitelmatyötä samaan aikaan tämän kunnallisen työn kanssa.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Niin se on.