Lukuvuosi alkaa olla paketissa. Huomenna vielä viimeinen silaus.
Haluan toivottaa kaikille blogini lukijoille oikein hyvää kesää. Kiitos kaikista yhteydenotoista, varsinkin rehtorikollegoiden puhelut ja keskustelut lämmittävät mieltä.
Elämä on juhla.
Huomenna vietän poikani ylioppilasjuhlaa. Ylpeänä laitan lyyran rintaan ja olen iloinen ja onnellinen. Opettajaäiti arvostaa koulun eteen tehtyä työtä todella paljon.
Oikein ihania kesäpäiviä: aurinkoa, valoa ja lämpöä!
Tervetuloa rehtorin koulublogiin!
Blogin tarkoitus on kertoa kouluasioista rehtorin näkökulmasta. Blogissa on kuvauksia ja kuvia koulun arjesta, rehtorin näkemyksiä pedagogiikasta ja pohdintoja kasvatuksellisista aiheista - ja aiheen vierestä.
perjantai 29. toukokuuta 2015
maanantai 25. toukokuuta 2015
Palautekyselyn tuloksia
Perinteiseen tapaan kysyimme kaikilta koulumme perheiltä palautetta menneestä lukuvuodesta.
Vastausprosentti oli kaikkiaan 74, eli varsin hyvä.
Kehittämiskohteiksi nousi seuraavat asiat:
1. Kiusaamistilanteiden nopea ja tehokas selvittäminen.
2. Positiivisen palautteen lisääminen entisestään.
3. Liikuntatuntien ohjelmarungon laatiminen tiedoksi koteihin.
Lisäksi päätimme, että seuraavana lukuvuonna palaute kerätään jo tammikuussa ja että kysely tehdään sähköisenä.
Teimme myös hieman muutoksia kysymyksiin, jotta vastaaminen on helpompaa.
Kiitokset vararehtorille, joka tehokkaasti analysoi ja teki yhteenvedon kaikista palautetuista papereista!
PATASTENMÄEN PALAUTELOMAKKEIDEN YHTEENVETO / toukokuu 2015
Puukoulu Tiilikoulu Jukola Kaikki EOS
Vastausprosentti oli kaikkiaan 74, eli varsin hyvä.
Kehittämiskohteiksi nousi seuraavat asiat:
1. Kiusaamistilanteiden nopea ja tehokas selvittäminen.
2. Positiivisen palautteen lisääminen entisestään.
3. Liikuntatuntien ohjelmarungon laatiminen tiedoksi koteihin.
Lisäksi päätimme, että seuraavana lukuvuonna palaute kerätään jo tammikuussa ja että kysely tehdään sähköisenä.
Teimme myös hieman muutoksia kysymyksiin, jotta vastaaminen on helpompaa.
Kiitokset vararehtorille, joka tehokkaasti analysoi ja teki yhteenvedon kaikista palautetuista papereista!
PATASTENMÄEN PALAUTELOMAKKEIDEN YHTEENVETO / toukokuu 2015
Puukoulu Tiilikoulu Jukola Kaikki EOS
Koulun ilmapiiri
|
4,8
|
4,4
|
4,7
|
4,6
|
-
|
Oppilas
lähtee mielellään kouluun.
|
4,6
|
4,6
|
4,8
|
4,7
|
2
|
Koulun
ilmapiiri on hyvä.
|
4,7
|
4,5
|
4,8
|
4,7
|
8
|
Oppilas
tuntee olonsa turvalliseksi koulussa.
|
4,8
|
3,6
|
4,8
|
4,4
|
2
|
Oppilas tuntee
olonsa turvalliseksi koulumatkalla.
|
4,7
|
4,8
|
4,6
|
4,7
|
0
|
Koulu
suhtautuu ongelmatilanteisiin rakentavasti.
|
4,7
|
4,4
|
4,6
|
4,6
|
21
|
Lapsi
tuntee olevansa muiden oppilaiden hyväksymä.
|
4,8
|
4,3
|
4,7
|
4,6
|
11
|
Lapsi
tuntee tulevansa kuulluksi.
|
4,9
|
4,3
|
4,7
|
4,6
|
11
|
Lapsi
tuntee olevansa oman opettajansa hyväksymä.
|
5,0
|
4,7
|
4,9
|
4,9
|
2
|
Koulun kasvatus ja opetus
|
4,7
|
4,4
|
4,7
|
4,6
|
-
|
Tiedotus
kouluun liittyvissä asioissa on riittävää.
|
4,7
|
4,4
|
4,7
|
4,6
|
6
|
Koulun
työskentelytavat sopivat lapselleni.
|
4,7
|
4,5
|
4,8
|
4,7
|
3
|
Oppilas
on oppinut ottamaan vastuuta omasta työstään.
|
4,7
|
4,4
|
4,7
|
4,6
|
8
|
Oppilas
on oppinut arvioimaan työtään ja käytöstään.
|
4,7
|
4,4
|
4,4
|
4,5
|
15
|
Oppilas
on oppinut yhteistyötaitoja.
|
4,8
|
4,5
|
4,7
|
4,7
|
5
|
Kodin ja koulun yhteistyö
|
4,9
|
4,6
|
4,9
|
4,8
|
-
|
Vanhempina
luotamme koulun toimintaan.
|
4,9
|
4,6
|
4,9
|
4,8
|
0
|
Vanhempina
luotamme lapsemme opettajaan.
|
4,9
|
4,7
|
4,9
|
4,8
|
1
|
Olemme
tyytyväisiä kodin ja koulun yhteistyöhön.
|
4,8
|
4,5
|
4,8
|
4,7
|
9
|
Vastausprosentti
|
80%
|
75%
|
70%
|
74%
|
-
|
tiistai 12. toukokuuta 2015
Metsäpäivä
Helatorstain jälkeisenä perjantaina Tiilikoulun 3.-5.-luokkalaiset menevät metsään.
Reksin idea, ja ohje oli, että ehdottomasti ilman stressiä, tarkkoja aikatauluja ja liiallista suunnittelua.
Ruoka tuodaan autolla sammalmättäälle, omat lautaset ja lusikat ja mukit ja muovipussikin vielä likaiselle lautaselle.
Ja säänmukainen varustus.
Onnistuuko tällainen vapauden määrä?
Opet ovat valmistautuneet päivystämään kukin omassa polunmutkassaan ja heillä on suunniteltuna oma toimintapiste. Metsäalueella saa kulkea vapaasti kenen kanssa haluaa. Ne, jotka haluavat ja tarvitsevat aikuisen seuraa, saavat sitä opettajien lisäksi koulunkäyntiohjaajiltamme ja erityisope-Ernalta.
No mitä sieltä metsästä sitten löytyy:
Reksi ja ruokalan Jenna hoitavat muonituksen ja roudaamisen.
Jenni pelaa pihapelejä.
Hanna-Mari tutkii luuppien kanssa ötököitä.
Aaro tekee ympäristötaidetta.
Perttu vetää lipunryöstöä.
Terhi rakentaa minimajoja.
Jennika tekee luontoaskartelua
Kirsi tutkii keväisen metsän lintutilannetta.
Rehtori-Eija soittaa huilua.
Ja oppilaat saavat tulla mukaan tekemään mitä haluavat ja kenen kanssa haluavat.
Kaikki tämä koulun lähiympäristössä, keväisessä Vahteriston metsässä.
Tervetuloa kouluun!
Reksin idea, ja ohje oli, että ehdottomasti ilman stressiä, tarkkoja aikatauluja ja liiallista suunnittelua.
Ruoka tuodaan autolla sammalmättäälle, omat lautaset ja lusikat ja mukit ja muovipussikin vielä likaiselle lautaselle.
Ja säänmukainen varustus.
Onnistuuko tällainen vapauden määrä?
Opet ovat valmistautuneet päivystämään kukin omassa polunmutkassaan ja heillä on suunniteltuna oma toimintapiste. Metsäalueella saa kulkea vapaasti kenen kanssa haluaa. Ne, jotka haluavat ja tarvitsevat aikuisen seuraa, saavat sitä opettajien lisäksi koulunkäyntiohjaajiltamme ja erityisope-Ernalta.
No mitä sieltä metsästä sitten löytyy:
Reksi ja ruokalan Jenna hoitavat muonituksen ja roudaamisen.
Jenni pelaa pihapelejä.
Hanna-Mari tutkii luuppien kanssa ötököitä.
Aaro tekee ympäristötaidetta.
Perttu vetää lipunryöstöä.
Terhi rakentaa minimajoja.
Jennika tekee luontoaskartelua
Kirsi tutkii keväisen metsän lintutilannetta.
Rehtori-Eija soittaa huilua.
Ja oppilaat saavat tulla mukaan tekemään mitä haluavat ja kenen kanssa haluavat.
Kaikki tämä koulun lähiympäristössä, keväisessä Vahteriston metsässä.
Tervetuloa kouluun!
tiistai 5. toukokuuta 2015
Pienet on isoja -ja toisinpäin
Tänään on Tiilikoululla vieraita: tulevat kolmosluokkalaiset, eli nykyiset tokaluokkalaiset Jukolan koulutalosta ovat saapuneet kylään koko päiväksi. Tutustumaan, olemaan isoja.
Viidesluokkalaiset vapauttivat luokkatilansa ja lähtivät päiväksi Jukolaan olemaan pieniä ja muistelemaan menneitä.
Ilmassa on jännitystä, iloa ja ihmetystä. Välitunnilla, ruokalassa, käytävillä kaikki tuntuu olevan toisin kuin omassa tutussa koulutalossa. Ja Jukolassa olevat isot vitoset käyvät moikkaamassa tuttuja kasvoja eskarissa, ruokalassa ja ehkäpä päiväkodin puolellakin.
Rehtori on onneksi sama. Ja kävi tervehtimässä ja juttelemassa ja tunsi suurta iloa siitä, että yksi oppilas huudahti: -Onneks sä reksi oot jo tuttu mulle, kiva kun sä meidän kanssa siellä Jukolassa aina (=yhden päivän viikossa) oot.
Ja näin tämä minun hullu palapelityöni sai taas yhden kiitoksen: on tärkeää ja tarpeellista tehdä itsensä näkyväksi kaikille. Ja luoda olo siitä, että talossa on yksi rehtori, joka ehtii aina olla joka paikassa ja kaikkien kanssa :)
Viidesluokkalaiset vapauttivat luokkatilansa ja lähtivät päiväksi Jukolaan olemaan pieniä ja muistelemaan menneitä.
Ilmassa on jännitystä, iloa ja ihmetystä. Välitunnilla, ruokalassa, käytävillä kaikki tuntuu olevan toisin kuin omassa tutussa koulutalossa. Ja Jukolassa olevat isot vitoset käyvät moikkaamassa tuttuja kasvoja eskarissa, ruokalassa ja ehkäpä päiväkodin puolellakin.
Rehtori on onneksi sama. Ja kävi tervehtimässä ja juttelemassa ja tunsi suurta iloa siitä, että yksi oppilas huudahti: -Onneks sä reksi oot jo tuttu mulle, kiva kun sä meidän kanssa siellä Jukolassa aina (=yhden päivän viikossa) oot.
Ja näin tämä minun hullu palapelityöni sai taas yhden kiitoksen: on tärkeää ja tarpeellista tehdä itsensä näkyväksi kaikille. Ja luoda olo siitä, että talossa on yksi rehtori, joka ehtii aina olla joka paikassa ja kaikkien kanssa :)
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)