Tervetuloa rehtorin koulublogiin!

Blogin tarkoitus on kertoa kouluasioista rehtorin näkökulmasta. Blogissa on kuvauksia ja kuvia koulun arjesta, rehtorin näkemyksiä pedagogiikasta ja pohdintoja kasvatuksellisista aiheista - ja aiheen vierestä.

maanantai 8. elokuuta 2016

OPS pähkinänkuorenpalasessa

Ihanaa arjen alkua!

Luksusta tämä, että saa aloitella uutta lukuvuotta aivan rauhassa. Olen valmistellut valinnaisainevalintoja, taito- ja taideaineiden valinnaistunnin toteutusta ja tietenkin sitä. miten parhaiten saan opet aloittamaan uuden lukuvuoden.

Ja uuden opetussuunnitelman.

Kirjoitin tiivistelmän siitä, miten uuden opetussuunnitelman kanssa ainakin pääsee alkuun. Tässä se Sinullekin luettavaksi. (Tämä on niin tiivistelmä, ettei se ole edes pähkinänkuoressa, vaan pienessä kuoren palasessa :))

UUSI OPETUSSUUNNITELMA
Tässä pähkinänkuoren palasessa on sinulle kooste uuden OPS:n ydinkohdista. Lue, ajattele ja toimi.

Uudessa opetussuunnitelmassa tärkeintä ei ole oppisisällöt, niitä sinun ei kannata nyt aluksi edes vilkaista.
Jos haluat tutustua viralliseen sinikantiseen kirjaan, niin lue siitä ensimmäiset noin 90 sivua, silloin olet asian ytimessä.

Mutta siihen pähkinänkuoreen:

TOIMINNALLISUUS
Mieti miten koulussa saataisiin oppilaita tekemään enemmän, ilman kynää ja paperia?
Tarkkaile itseäsi, puhutko sinä tunnilla liikaa?
Muista myös, että toimintatavat tulee opettaa ensin. Kukaan ei osaa tehdä asioita oikealla tavalla, jos et sinä niitä tapoja opeta.

VALINNAISUUS
Anna oppilaalle mahdollisuus valita miten, missä, kenen kanssa hän työnsä tekee. Anna tämä mahdollisuus ainakin joskus. Pidä tiukka linja siinä, että työskentely sujuu. Jos ei suju, niin opeta.
3.-5. -luokkalaiset pääsevät tekemään ainevalintoja heti ekoina päivinä. Ohjaa heitä tässäkin alkuun.

YHDESSÄ TEKEMINEN
Mitä enemmän väkeä, sitä enemmän meteliä. Tehkää kuitenkin rohkeasti yhdessä asioita: naapuriluokan kanssa, koko talon väen kanssa, naapurikoulun kanssa. Pihalle ainakin mahtuu ääntä.

OIKEUS OMAAN OPPIMISEEN
Opeta oppilasta huomaamaan, että hän on vastuussa työnteostaan. Opeta niin, että oppilas oppii: omalla aikataulullaan omista lähtökohdista käsin. Kaikki eivät opi kaikkea, eikä tarvitsekaan. Tämä helpottaa myös opea. Ota koti mukaan opiskeluun: kotitehtävistä vastuu on kodilla.

OPPIMISEN AIKAINEN ARVIOINTI
Ryhdy keräämään jokaiselle oppilaalle ”portfoliota”. Anna oppilaan kerätä siihen kaikki ne työt, joissa hän kokee onnistuneensa hyvin. Sanakoe, kuvistyö, kirjoitelma, askartelu, matikantehtävä. Luo oma systeemisi tämän opinnäytekansion keräämiseen.
Muista, että koe ei ole pääasia, ainakaan kirjoitettu ja monistettu sellainen. Osaamista voi näyttää videoin, valokuvin, esitelmin, puhein ja vaikka millä muulla tavalla..

HYVINVOINTI
Pidä huolta oppilaistasi. Jos huomaat, että jollain ei mene hyvin, tee asialle jotain heti.
Kiusaamistapauksissa kutsu mahdollisimman pian huoltajat koululle saman pöydän ääreen. Kutsu yhteisöllinen oppilashuolto koolle mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään. Lastensuojeluilmoitus on velvollisuutesi, mikäli sinulla herää vakava huoli lapsesta. Tule puhumaan rehtorille, jos joku oppilasasia sinua huolestuttaa. Ja tule muutenkin, pidäthän huolen myös itsestäsi!



Näillä eväillä uuteen opetussuunnitelmaan. Työniloa!