Tervetuloa rehtorin koulublogiin!

Blogin tarkoitus on kertoa kouluasioista rehtorin näkökulmasta. Blogissa on kuvauksia ja kuvia koulun arjesta, rehtorin näkemyksiä pedagogiikasta ja pohdintoja kasvatuksellisista aiheista - ja aiheen vierestä.

keskiviikko 3. joulukuuta 2014

Kun oppisivat olemaan

Tiukkaa vääntöä.
Tiuskimista, tönimistä. Kiukkua ja joskus itkua.
Kun on niin vaikea olla toisten kanssa ja välillä itsensäkin kanssa.

Kun osaisi vain olla. Odottaa vuoroaan, kuunnella muita, keskittyä tekemiseen.

Koulumaailmassa alkaa olla arvioinnin aika. Yksi vaikeimmista arvioitavista on käyttäytyminen ja työskentelytaidot. Erityisesti käyttäytymisen arvioinnissa mittareiden laatiminen on haastavaa, oikeastaan mahdotonta.

Alla on meidän koulumme kriteerit eri arvosanoille. Näiden pohjalta opetamme ja kasvatamme -ja arvioimme:

Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit  Patastenmäen koulu


Erinomainen(10) 
                Oppilas
                      -käyttäytyy esimerkillisesti ja ystävällisesti kaikkia kohtaan.
                      -on luotettava.
                       -auttaa mielellään ja oma-aloitteisesti muita.
-luo ja ylläpitää työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä.
-huolehtii ympäristöstä sekä yhteisistä tehtävistä ja välineistä tunnollisesti ja oma-aloitteisesti.
-noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja.

Kiitettävä (9) 
                Oppilas
-tulee toimeen muiden kanssa.
-käyttäytyy luotettavasti.
-asennoituu myönteisesti koulutyöhön.
-ylläpitää työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä.
-huolehtii ympäristöstä sekä yhteisistä tehtävistä ja välineistä   tunnollisesti.
-noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja.

Hyvä (8)
                 Oppilas
-tulee yleensä toimeen muiden kanssa.
-on yleensä luotettava.
-huolehtii omalta osaltaan työrauhasta.
-huolehtii pääsääntöisesti ympäristöstä ja yhteisistä tehtävistä ja välineistä.
-noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja.

Tyydyttävä(7)
-Oppilaalla on usein vaikeuksia tulla toimeen muiden kanssa.
 Oppilas
-saattaa käyttäytyä epäluotettavasti.
-häiritsee työrauhaa.
-suhtautuu välinpitämättömästi ympäristöön sekä yhteisiin tehtäviin ja välineisiin.
-noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja vaihtelevasti.

Kohtalainen (6)
-Oppilaalla on toistuvasti vaikeuksia tulla toimeen muiden kanssa.
Oppilas
-käyttäytyy epäluotettavasti.
-laiminlyö ympäristöä sekä yhteisiä tehtäviä ja välineitä.
-häiritsee työrauhaa usein.
-suhtautuu välinpitämättömästi sääntöihin ja hyviin tapoihin.

Välttävä(5)
Oppilas
-ei tule toimeen muiden kanssa.
-syyllistyy jatkuvasti rangaistaviin rikkomuksiin.
-halveksii ja laiminlyö ympäristöä sekä yhteisiä tehtäviä ja välineitä.
- käytöksellään vaikeuttaa merkittävästi muiden työskentelyä.


(4) Oppilaan käyttäytymien on vaaraksi itselle ja muille. Erityistoimenpiteistä huolimatta oppilaan koulunkäynti ei suju. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti