Tervetuloa rehtorin koulublogiin!

Blogin tarkoitus on kertoa kouluasioista rehtorin näkökulmasta. Blogissa on kuvauksia ja kuvia koulun arjesta, rehtorin näkemyksiä pedagogiikasta ja pohdintoja kasvatuksellisista aiheista - ja aiheen vierestä.

perjantai 11. tammikuuta 2013

Rehtori ja oppilaitosjohtaminen

Opetushallitus julkaisi selvityksen rehtorin työstä. Oli mielenkiintoista lukea tuota selvitystä, luin sitä hieman ulkopuolisena ja hämmentyneenä. Kappas vain, mikä ammatti. Ihan kuin en olisi itse tajunnut, että olen tuon ammatin edustaja :)

Selvityksen voit lukea täältä .

Olen nyt ollut kaksi vuotta rehtorina. Olen oppinut paljon paljon asioita, näkökulmani ja maailmankatsomukseni on avartunut. Olen oppinut jotain mitä kannattaa tehdä -ja mitä todellakaan ei kannata tehdä.

Parasta työssäni on sen monipuolisuus. Pääsen suunnittelemaan, organisoimaan, visioimaan ja jopa toteuttamaan. Pääsen opettamaan ja ohjaamaan. Pitkä opekokemukseni antaa mahdollisuuden joskus jopa antaa vinkkejä opettajille työhön liittyen. (Tätä varon kuitenkin liikaa tekemästä, en ole besserwisser.) Olen kohtuuhyvin onnistunut tasapuolisesti työskentelemään sekä oppilaiden, opettajien että huoltajien parasta ajatellen. (Mikä on muuten aika vaikeata.)

Raskaimpana olen kokenut oppilashuoltotyön. Tähän on syynä alati vaihtuva psykologi-kuraattori -osasto. Hirvittävän paljon tietoa ja tiedonsiirtovastuuta jää yksin rehtorin harteille. Jos saisi koulukeijulta toivoa, niin toivoisin ihan oman koulupsykologin, joka olisi täällä vaikka sellaiset seuraavat 10 vuotta.

Välillä vastuu hirvittää. Mutta kun tietää, että tekee työn hyvin ja ainakin yrittää parhaansa, niin se riittää. Olen osannut rajata työni varsin mainiosti, en juurikaan mieti työasioita vapaa-aikanani. Tähän on varmasti syynä se, ettei noviisilla vielä ole kovin tiukkoja tilanteita tullut eteen.

Kaipaan välillä opetusta ja omia oppilaita ja ehkä lisää taiteellisuutta ja luovuutta työhön. Byrokratian hitaus ahdistaa nopeaa ihmistä, siitäkin tuskasta kyllä selviää sillä, ettei ota murhetta.
Hauskaa on ollut huomata, kuinka opettajajoukko vastaa ihan keskivertoluokkaa :) Porukasta löytyy kaikki ryhmäroolien edustajat.

Olen edelleen innostunut työstäni, hyvä niin. Rutiinien tullessa vielä tutummiksi, voinen vapauttaa energiaani koulun toiminnan ja itseni kehittämiseen. Katsotaan mitä vielä keksin, eläkeikään kun on 23 vuotta. Hehhe.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti