Opekokous meillä on kerran kuussa, vuorotellen joka talossa. Joka kokouksessa on ajankohtaiset asiat ja muu koulunpitosälä, mutta jo monta vuotta kokouksiimme on kuulunut pedagoginen osuus. Ja tästä onkin tullut työn suola, oikea kollegiaalisen ja pedagogisen keskustelun paikka.
Vastuu tästä osuudesta kokouksessa on aina sillä talolla, joka kokousta emännöi tai isännöi. Johtoryhmässä mietimme sopivia aiheita, tai oikeammin aihekokonaisuuksia. Tämän vuoden teema on opettajuuden, koulun ja oppimisen muutos. Mielessä tietenkin OPS2016.
Alla on hahmotelmaa siitä ryhmätyöstä mitä me tulevana torstaina parinkymmenen opettajan kanssa pohdiskelemme. Idean isä on vararehtorini ja hänen saatesanoillaan tämä on "didaktisfilosofista pohdiskelua". Toivottavasti saamme tulevaisuuden työkaluiksi muutaman teesin, tai ainakin hyvää ammatillista keskustelua.
(Ja tunnustan, että tvt:n käyttö oppimisessa ei ole meillä aivan valtakunnan terävintä kärkeä. Mutta siitäkin huolimatta -tai juuri siitä syystä tämä on meille tärkeä aihe.)
Vuosiluokat 1- 2: Koululaiseksi
kasvaminen
Opetus suunnitellaan riittävän
haasteelliseksi kunkin oppilaan
tarpeita ajatellen. Oppilaita ohjataan yhdessä toimimiseen,
omatoimisuuteen ja vastuunottoon omista koulutehtävistä. Kielellisten,
sosiaalisten sekä motoristen taitojen ja muistin kehittymiseen samoin kuin kunkin
omaan kehitysrytmiin kiinnitetään erityistä huomiota… Työtavoissa
korostuvat
havainnollisuus ja toiminnallisuus,
leikki ja pelillisyys sekä mielikuvitus ja tarinallisuus.
Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely:
Oppilaita opastetaan käyttämään
keskeisiä hakupalveluita,
kokeilemaan eri työvälineitä ja
tekemään pienimuotoisia tiedonhankintatehtäviä eri aihepiireistä ja itseä
kiinnostavista asioista. Heitä kannustetaan toteuttamaan tvt:n avulla ideoitaan
yksin ja yhdessä toisten
kanssa. Vuorovaikutus ja
verkostoituminen: Oppilaat saavat kokemuksia oppimista tukevien yhteisöllisten
palveluiden käytöstä ja harjoittelevat käyttämään tieto-ja viestintäteknologiaa
erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Vuosiluokat 3-6: Oppijana kehittyminen
Opetuksessa pyritään löytämään luontevia
tilanteita eheyttämiseen. Monialaisten oppimiskokonaisuuksien
toteuttaminen vahvistaa oppiaineiden välistä yhteistyötä ja tarjoaa
mahdollisuuksia oppilaiden ikäkaudelle tärkeiden kokemusten saamiseen.
Oppimiskokonaisuuksilla voidaan lisätä työskentelyn toiminnallisuutta
sekä tekemällä ja tutkimalla oppimista erilaisissa oppimisympäristöissä.
Tieto-ja viestintäteknologinen
osaaminen (L5)
Tieto- ja viestintäteknologiaa
hyödynnetään monipuolisesti eri oppiaineissa ja muussa koulutyössä ja vahvistetaan yhteisöllistä oppimista.
Samalla oppilaille luodaan
mahdollisuuksia etsiä, kokeilla ja käyttää omaan oppimiseen ja työskentelyyn
parhaiten sopivia työtapoja ja -välineitä. Koulussa tutkitaan tieto- ja
viestintäteknologian vaikutusta arkeen ja otetaan selvää sen kestävistä
käyttötavoista.
Alkulämmittely:
Pohdi omaa opetustasi. Missä määrin laitteet tukevat oppimista? Entä opetusta?
Erä I:
Millaiset valmiudet meillä on tällä hetkellä vastata oppilaan yksilöllisen kehitysrytmin haasteisiin? Onko pelit, ohjelmat jne tällä hetkellä valmiita tulevaan muutokseen? Mitä tarvitsemme lisää?
Erä II:
Millaiset valmiudet meillä on tällä hetkellä ”luoda oppilaille mahdollisuuksia etsiä, kokeilla ja käyttää omaan oppimiseen ja työskentelyyn parhaiten sopivia työtapoja ja –välineitä”? Mitä meiltä puuttuu?
Erä III:
Mitä voisi olla yhteisöllinen oppiminen tvt:n yhteydessä?
Jatkoaika:
Pohdi omaa opetustasi. Missä määrin laitteet tukevat oppimista? Entä opetusta?
Erä I:
Millaiset valmiudet meillä on tällä hetkellä vastata oppilaan yksilöllisen kehitysrytmin haasteisiin? Onko pelit, ohjelmat jne tällä hetkellä valmiita tulevaan muutokseen? Mitä tarvitsemme lisää?
Erä II:
Millaiset valmiudet meillä on tällä hetkellä ”luoda oppilaille mahdollisuuksia etsiä, kokeilla ja käyttää omaan oppimiseen ja työskentelyyn parhaiten sopivia työtapoja ja –välineitä”? Mitä meiltä puuttuu?
Erä III:
Mitä voisi olla yhteisöllinen oppiminen tvt:n yhteydessä?
Jatkoaika:
Onko tvt:n
käyttö toiminnallista työskentelyä? Miksi on / ei ole?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti