Tervetuloa rehtorin koulublogiin!

Blogin tarkoitus on kertoa kouluasioista rehtorin näkökulmasta. Blogissa on kuvauksia ja kuvia koulun arjesta, rehtorin näkemyksiä pedagogiikasta ja pohdintoja kasvatuksellisista aiheista - ja aiheen vierestä.

tiistai 27. tammikuuta 2015

Toiminnallinen oppiminen

Olen tässä viime aikoina paljon miettinyt toiminnallisuutta koulutyössä.
Me opettajathan olemme onnemme kukkuloilla, jos luokka istuu hiljaa paikallaan ja tekee hiljaa kirjallisia tehtäviä. Mielellään muutaman tunnin putkeen.

Toiminnallisuus on kuitenkin sitä mitä lapsi kaipaa. Miten toiminnallisuutta saataisiin koulutyöhön lisää siten, että työrauha 25 oppilaan luokassa säilyisi?
Lapset ottavat ilolla vastaan jokaisen toiminnallisen hetken, mutta mutta onkin siinä, että niin kovin helposti kaikki menee överiksi. Tulee tilanteita. Tulee riitoja. Tulee epäoikeudenmukaisuushetkiä. Tulee odottamista. Tulee turhautumista.

Mietimme opettajan kanssa miten saada erään luokan matikantunneille lisää levollisuutta ja motivoituneisuutta. Ehdotin jotain toiminnallista, voisiko päästää oppilaat tekemään jo osaamiaan asioita? Tekemään vaikka kertotaulurappuset?


                                                      Ja kas, tällaiset niistä tuli:


Haastankin jokaisen opettajan viettämään toiminnallisuustiistaita tästä hetkestä suvivirteen asti: Suunnittele ja toteuta jotain toiminnallista joka ikinen tiistai. 
Kokeile.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti