Tervetuloa rehtorin koulublogiin!

Blogin tarkoitus on kertoa kouluasioista rehtorin näkökulmasta. Blogissa on kuvauksia ja kuvia koulun arjesta, rehtorin näkemyksiä pedagogiikasta ja pohdintoja kasvatuksellisista aiheista - ja aiheen vierestä.

tiistai 24. maaliskuuta 2015

Tee ainakin tämä

Opetussuunnitelmauudistus. Sanalta ei ole tänä keväänä voinut välttyä yksikään koulussa työskentelevä.

Toivottavasti ajatustyö on lähtenyt liikkeelle. -Mitä minun pitää työssäni tehdä, jotta otan askeleita uuden opetussuunnitelman suuntaan?

Tänään aamukahvilla tuli mieleeni nämä. Jos minä olisin ope, niin tekisin luokassani ainakin nämä. Ja mielellään heti, jo tänään.

1. Sisusta luokkasi uudelleen. Tee sinne rauhallisen työn soppi. Varaa sinne luettavaa, väritystarvikkeita, pelejä, tyynyjä, kuvakirjoja, ehkä tabletti tai tietokone. Sovi sinne oppilaiden kanssa säännöt, käytä sitä palkintona, tai rauhoituskeinona. Anna oppilaalle mahdollisuus rauhoittua, opetella pikku hiljaa tekemään keskittynyttä ja hiljaista työtä.

2. Varaa viikon työjärjestykseen pari hetkeä, ei välttämättä kokonaisia oppitunteja ns. omiin töihin. Termi lainattu suoraan montessoriopetukselta.
Omien töiden aikana voisi tehdä tekemättä jääneitä yhteisiä tehtäviä ajan tasalle, ilman kiirettä. Tai jos kaikki on tehty, voisi edetä omassa itsevalitussa projektissa eteenpäin. Tämä työhetki auttaa hitaampia oppilaita oppimaan ja kertaamaan ilman sitä pelkoa, että muut menevät eteenpäin. Ja nopeat ja lahjakkaat oppilaat voivat haastaa itsensä sopivaksi katsomallaan hommalla.

3. Varaa viikon työjärjestykseen hetki, jolloin menette ulos. Metsään, niinkuin tämän päivän Hesarissa sanottiin. http://www.hs.fi/kaupunki/a1427087775779
Varaa aika, jolloin tutustutte lähiympäristöön, luontoon. Oli koulusi sitten kaupungissa tai maalla, jokin lähiympäristö sillä kuitenkin on.
Mikäli "metsään meneminen" on säännöllistä, siellä väistämättä tulee tehtyä systemaattista ympäristön havainnointia, joka luontevasti nivoutuu laaja-alaisiin oppimiskokonaisuuksiin.

Voiko näitä ideoita toteuttaa? Mitä mieltä olet? Jos mieleesi tulee esteitä, niin raivaa ne. Näillä keinoilla olet jo matkalla kohti oppimisympäristön muutosta, laaja-alaisia oppimiskokonaisuuksia ja yksilöllistä oppimista.

Ja jos teet jo kaiken tämän, niin hiphei ja hieno juttu!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti