Tervetuloa rehtorin koulublogiin!

Blogin tarkoitus on kertoa kouluasioista rehtorin näkökulmasta. Blogissa on kuvauksia ja kuvia koulun arjesta, rehtorin näkemyksiä pedagogiikasta ja pohdintoja kasvatuksellisista aiheista - ja aiheen vierestä.

tiistai 24. tammikuuta 2017

Monialainen oppimiskokonaisuus

Monialainen oppimiskokonaisuus, eli ilmiöviikko.

Patastenmäen koulun 3.-5.lk oppilailla Tiilikoulussa oli lokakuussa ensimmäinen uuden opetussuunnitelman mukainen ilmiöviikko.
Tämän monialaisen oppimiskokonaisuuden tavoitteena on yhdistää eri oppiaineita yhdeksi kokonaisuudeksi, osallistaa oppilaita koulutyön suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin ja mahdollistaa eri ikäluokkien yhteistyötä.

Lähdimme miettimään mikä olisi ajalle tyypillinen ajankohtainen ilmiö, joka koskettaisi kaikkia koulussa olevia. Tulimme tulokseen, että hyvinvointi ja sen lisääminen on akuutti aihe. Aihe tarkentui kysymykseksi: mikä lisää minun kouluhyvinvointiani?
Oppilailta kysyttiin ideoita siitä mitä heidän mielestään kuuluu hyvään oloon ja mitä hyvän olon kouluviikolla voisi koulussa tehdä. Saimme hyvin monenlaisia vastauksia, joista ammattitaidolla ja pedagogisella silmällä kokosimme monipuolisen ja opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisen ohjelman viikon varrelle.
Koko prosessin punaisena lankana oli oppimispäiväkirja, joka sisälsi myös kotona tehtäviä hyvän olon asioita: yhteisiä leipomishetkiä, uintireissuja, ulkoiluja. Pyrimme saamaan siis myös vanhemmat tekemään asioita yhdessä lasten kanssa.

Viikon runko oli seuraava:
Elokuvapäivä: Koko koulun väki vuorollaan katsoi elokuvan Karhu. Tämän pohjalta opettajan kanssa tehtiin tehtäviä ja mietittiin elokuvan teemaa ja sanomaa. Elokuva teki lapsiin vaikutuksen ja elokuvasta puhuttiin vielä moneen kertaan viikon aikana.
Oman luokan päivä: Tämän päivän aikana toteutettiin toiveita. Oli lelupäivää, pelipäivää, liikuntapäivää, leikkipäivää. Yhdessä tekemistä ja viihtymistä. Yllättävän moni lapsi halusi leikkiä rauhassa.
Vierailijapäivä: Koululla oli kaksi vierasta: Punaisen ristin ystävätoimintaa esitteli koulumme entinen opettaja Eevaliisa Hellstén ja Kiekkonikkareiden junioripäällikkö Tuukka Räihä piti opetustuokioita reilusta pelistä ja yhteisestä joukkuehengestä.
Metsäpäivä: Koko koulupäivä vietettiin metsässä. Ruoka syötiin ulkona, oli erilaisia opettajien pitämiä toimintarasteja, päivän sai viettää rennosti osallistuen. Mukana oli myös koiria ilahduttamassa ja hauskuuttamassa koulun väkeä.
Hyvän olon messut: Koulun eri tiloihin oli järjestetty toimintapisteitä, joita sai kiertää vapaasti kaverin kanssa. Oli smoothiepajaa, venyttelypistettä, pehmoleluleikkejä. Opettajien vahvuusalueet tulivat käyttöön tehokkaasti ja oppilaat saivat kyllä luksuspalvelua ja me aikuiset havahduimme siihen, kuinka monipuolista sakkia koulussamme onkaan töissä.
Koulupäivien pituus viikon aikana oli tavallisen lukujärjestyksen mukainen, tavallisiakin tunteja oli ja läksyä tuli.

No, mitä tästä kaikesta jäi käteen?
Tavoitteet toteutuivat: hyvään oloon ja hyvinvointiin liittyviä asioita opiskeltiin yhdessä, elämysten kautta, keskustellen ja osallistuen.
Erilaiset oppijat saivat työskennellä heille sopivin tavoin. Luokanopettaja ehti olla enemmän myös oman luokkansa kanssa.
Opettajat joutuivat suunnittelemaan toimintaa yhdessä enemmän kuin yleensä, tämä oli ajankäytöllinen haaste, mutta saimme sen onnistumaan.

Kevätlukukaudella toteutuu uusi monialainen oppimiskokonaisuus. Ehkä kokeilemme jotain aivan uutta toteutustapaa, uusi opetussuunnitelma antaa siihenkin mahdollisuuden.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti