Meitä osallistui Riihimäeltä 7 hengen moniammatillinen ryhmä, joukossa oli rehtoreita, psykologeja, kuraattori, hankekoordinaattori ja opetuspäällikkö.
Päivien anti oli moninainen: pääsimme kuuntelemaan alan huippuosaajia monipuolisesti. Valitsin luento-ohjelmasta oppilashuoltoon ja hyvinvointiin painottuvia luentoja. Tiivistettynä voisin sanoa, että moni asiantuntija korosti ihmisen aitoa kohtaamista ja hyvinvoinnin kehittämistä jo lapsen koulupolun alusta alkaen.
Vaikuttavin ja mieleenpainuvin esitys oli Descom Oy:n henkilöstöpäällikön Minna Limingan pitämä alustus "Työhyvinvointi lähtee hyvästä johtamisesta". Tämä tenhoava ja mukaansatempaava luento innosti ainakin minua miettimään työhyvinvoinnin parantamista jokapäiväisissä tilanteissa koulumaailmassakin. Ei kaikki tarvitse aina paljon rahaa, pienillä kohtaamisilla ja huomionosoituksilla saadaan paljon hyvää aikaan. Ja kun henkilökunta voi hyvin, se heijastuu taatusti jokaiseen koululaiseenkin ja sitä kautta perheisiin.
Dosentti Matti Rimpelä puhui aiheesta Hyvinvointioppiminen, -osaaminen ja -opettaminen. Hänen puheestaan jäi mieleen se, että hyvinvointia (hyvän elämän elämisentaitoja) pitää oikeasti opettaa, ei voida vain olettaa että kaikki tietävät ja sitä kautta osaavat voida hyvin. Jäin miettimään sitä samaa asiaa, mitä me koulussa opettajien kesken olemme puhuneet: sosiaalisten taitojen opettamista ja sen myötä kansalaistaitojen opettamista. Että ei voida olettaa kaikkien osaavan heti elää ja tehdä oikein ja osata kaverien kanssa olemista ja hankalien tilanteiden selvittämistä. Aikuisen apua tarvitaan, jotta saadaan aitoa hyvinvointia aikaiseksi.
On siis aika keskittyä hyvään ja hyvinvointiin, sillä saadaan pahoinvoinnin määrä pienenemään!
Syyskesäinen Jyväskylä |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti