Tiuskimista, tönimistä. Kiukkua ja joskus itkua.
Kun on niin vaikea olla toisten kanssa ja välillä itsensäkin kanssa.
Kun osaisi vain olla. Odottaa vuoroaan, kuunnella muita, keskittyä tekemiseen.
Koulumaailmassa alkaa olla arvioinnin aika. Yksi vaikeimmista arvioitavista on käyttäytyminen ja työskentelytaidot. Erityisesti käyttäytymisen arvioinnissa mittareiden laatiminen on haastavaa, oikeastaan mahdotonta.
Alla on meidän koulumme kriteerit eri arvosanoille. Näiden pohjalta opetamme ja kasvatamme -ja arvioimme:
Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit Patastenmäen koulu
Erinomainen(10)
Oppilas
-käyttäytyy esimerkillisesti ja
ystävällisesti kaikkia kohtaan.
-on
luotettava.
-auttaa
mielellään ja oma-aloitteisesti muita.
-luo ja ylläpitää työrauhaa ja myönteistä
ilmapiiriä.
-huolehtii ympäristöstä sekä
yhteisistä tehtävistä ja välineistä tunnollisesti ja oma-aloitteisesti.
-noudattaa sääntöjä ja hyviä
tapoja.
Kiitettävä (9)
Oppilas
-tulee toimeen muiden kanssa.
-käyttäytyy luotettavasti.
-asennoituu myönteisesti
koulutyöhön.
-ylläpitää työrauhaa ja
myönteistä ilmapiiriä.
-huolehtii ympäristöstä sekä
yhteisistä tehtävistä ja välineistä tunnollisesti.
-noudattaa sääntöjä ja hyviä
tapoja.
Hyvä (8)
Oppilas
-tulee yleensä toimeen muiden
kanssa.
-on yleensä luotettava.
-huolehtii omalta osaltaan
työrauhasta.
-huolehtii pääsääntöisesti
ympäristöstä ja yhteisistä tehtävistä ja välineistä.
-noudattaa sääntöjä ja hyviä
tapoja.
Tyydyttävä(7)
-Oppilaalla on usein vaikeuksia
tulla toimeen muiden kanssa.
Oppilas
-saattaa käyttäytyä
epäluotettavasti.
-häiritsee työrauhaa.
-suhtautuu välinpitämättömästi
ympäristöön sekä yhteisiin tehtäviin ja välineisiin.
-noudattaa sääntöjä ja hyviä
tapoja vaihtelevasti.
Kohtalainen (6)
-Oppilaalla on toistuvasti
vaikeuksia tulla toimeen muiden kanssa.
Oppilas
-käyttäytyy epäluotettavasti.
-laiminlyö ympäristöä sekä
yhteisiä tehtäviä ja välineitä.
-häiritsee työrauhaa usein.
-suhtautuu välinpitämättömästi
sääntöihin ja hyviin tapoihin.
Välttävä(5)
Oppilas
-ei tule toimeen muiden kanssa.
-syyllistyy jatkuvasti
rangaistaviin rikkomuksiin.
-halveksii ja laiminlyö ympäristöä
sekä yhteisiä tehtäviä ja välineitä.
- käytöksellään vaikeuttaa
merkittävästi muiden työskentelyä.
(4) Oppilaan käyttäytymien on vaaraksi itselle ja muille.
Erityistoimenpiteistä huolimatta oppilaan koulunkäynti ei suju.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti